Profil de Antreprenor

Ama Mihăescu – Creative Studio

Ama Mihăescu

Din acest articol învǎțǎm, printre multe altele, cum sǎ pǎstrǎm echilibrul dintre viața profesionalǎ şi cea personalǎ.

1. Cine ești tu dincolo de funcția ta?             

Cum te-ai descrie în câteva cuvinte ca om, nu ca antreprenor?

Pentru că în business fac exact ceea ce iubesc — design și marketing — și pentru că lucrez din valorile mele reale, claritate, susținere si conectare, pot să spun că și în viața personală sunt la fel: ofer susținere și iubesc lucrurile frumoase.

Claritatea și stabilitatea îmi ghidează relația cu Adi, soțul meu, și cu cei doi copii, Toma (16 ani) și Martin (14 ani). Sunt foarte implicată în viața lor, iar acasă este spațiul care mă încarcă, locul în care se râde mult și în care exista o conectare firească.

Sunt un om care investește în relații. Ne conectam cu prietenii aproape în fiecare weekend și ieșirile cu prietenele mele o dată pe lună mă bucură si mă încarcă.

Nu pot funcționa într-un mediu ostil sau dezordonat, așa că îmi creez conștient spații și relații care îmi dau voie să cresc. Îmi place ordinea și sunt pasionată de design interior, mă relaxează puzzle-urile și iubesc muzica. De fapt, nu fac nimic fără muzică — este prezentă în fiecare zi din viața mea.

2. Care este povestea afacerii tale?

Cum a început totul și care a fost scânteia care te-a împins să începi?

Povestea afacerii mele a început dintr-un parcurs firesc, construit în peste 20 de ani de marketing, design și foarte multă practică.

Am început să lucrez încă din facultate, ca traducător. A fost primul loc în care am învățat ritmul alert, responsabilitatea și presiunea. Am renunțat repede, dar am învățat mult. În 1999 am deschis o firmă de traduceri și acolo am intrat pentru prima dată în contact cu agențiile de publicitate. Mi s-a părut fascinant ce făceau oamenii de acolo și, deși mi-am dorit să intru în industrie, nu am avut atunci curajul.

În schimb, am construit o carieră în corporație: research, marketing, apoi Director de Marketing. Joburile acestea au pus fundația profesională pe care lucrez și azi — strategie, poziționare, bugete, campanii, comunicare de brand.

Când au apărut copiii, am pus jobul pauză câțiva ani. Când m-am întors, m-am trezit în fața unei alegeri: să mă întorc într-un rol de Senior Marketing sau să-mi adun toată experiența de design și marketing acumulată în 20 de ani și să creez ceva al meu.

A contat mult faptul că designul m-a însoțit mereu. În timp ce lucram în marketing, făceam natural broșuri, pliante, cataloage, primele website-uri. Îmbinam logica marketingului cu estetica designului. Așa mi-am dat seama că pot construi ceva diferit.

Scânteia a venit în momentul în care am înțeles că pot livra clienților ceea ce făceam deja în corporație, dar într-un mod mult mai personal și mult mai autentic.
Ca să recuperez partea de online, am făcut cursuri serioase: E-Commerce, Marketing Online Avansați, Social Media, PR, Design Grafic. Apoi am început să aplic totul pe mine.

În 2018 am creat Ama Mihăescu Creative Studio — identitate vizuală, website, pachete de servicii, poziționare. Am atras imediat clientele potrivite. A fost primul semn că direcția era corectă.

Câțiva ani mai târziu, am simțit nevoia să mă extind, să aduc lângă mine oameni care să acopere întreg procesul: programare, marketing online, design, web design, copywriting. Așa a apărut ON BRAND, agenția în care lucrăm astăzi o echipă de specialiști și prin care am construit peste 100 de branduri și website-uri.

Scânteia reală a fost combinația dintre experiența de marketing, pasiunea pentru design și convingerea profundă că brandingul nu este despre „frumos”, ci despre claritate, structură și identitate.
Mi-am dat seama că pot ajuta antreprenoarele să-și construiască un brand funcțional, coerent, care chiar lucrează pentru ele.

3. Ce problemă rezolvă business-ul tău?

Pentru cine ai creat ceea ce faci?

Businessul meu rezolvă lipsa de claritate vizuală și strategică pe care o au foarte multe antreprenoare în primii ani de business.
Multe dintre ele știu foarte bine ce fac, dar nu știu cum să arate ceea ce fac și nici cum să comunice astfel încât oamenii potriviți să înțeleagă valoarea lor. 

Aici intervin eu. Am creat ON BRAND pentru antreprenoare și soloprenoare din domenii în care identitatea personală este esențială: psihologi, coachi, instructori de yoga, consultante și specialiste în comunicare.

Toate au același punct de plecare: multă competență, multă dedicare, dar puțină claritate în felul în care brandul lor se prezintă în piață.

Problema pe care o rezolv este una concretă: le ajut să-și traducă talentul și expertiza într-o identitate vizuală coerentă și într-un website funcțional, gândit ca un instrument real de business. Pe scurt, le ajut să își spună vizual povestea.

Nu fac doar design, ci creez un sistem care include: poziționare, structură, mesaj, identitate vizuală, website, customer journey, recomandări clare pentru comunicare, email marketing.

Tot procesul este construit astfel încât brandul lor să fie ușor de înțeles, ușor de folosit și ușor de promovat.

4. Care a fost cea mai mare provocare din parcursul tău antreprenorial?

Și cum ai depășit-o?

Cea mai mare provocare a venit în momentul în care m-am înscris într-un program intens de business și vânzări, gândit pe un an, cu ore aproape zilnice și multă practică aplicată direct pe business-ul meu.

Obiectivul meu era limpede: să creez, să promovez și să vând un program de branding și web design. Era un vis pe care îl aveam încă din 2017 – mă vedeam într-o sală de curs, cu laptopuri, proiector, palete de culori pe mese și antreprenoare care învățau, pas cu pas, cum să-și construiască identitatea vizuală.

Apoi a venit pandemia, iar toată lumea s-a mutat în online. Programul în care m-am înscris, axat pe cursuri digitale, părea exact ce aveam nevoie ca să-mi continui visul în alt format.

Doar că, în primele două luni, am întrat într-un blocaj total. Nu mai reușeam să leg ideile, îmi pierdusem încrederea și rămăsesem doar cu un sentiment apăsător că nu sunt în stare, că nu sunt suficient de bună.

Atunci am apelat la terapeuta cu care lucrasem și înainte, ca să pot înțelege ce se întâmplă cu mine și, mai ales, cum să ies din acel blocaj. În două luni, eram din nou pe traseu: știam ce vreau, îmi recuperasem încrederea, îmi era mai puțin teamă de vânzare și am lansat programul.

Și a funcționat. Au apărut primele înscrieri, comunitatea, promovarea, participările la conferințe, call-urile de vânzare. Primele cinci cursante au finalizat programul cu rezultate excelente: toate și-au creat o identitate vizuală ancorată în piață, toate și-au construit website-ul, iar una dintre ele și-a lansat propriul curs, cu 30 de participante.

Astăzi mă bucur că m-am așezat intenționat într-o zonă atât de inconfortabilă. Blocajul acela m-a forțat să caut scara potrivită pe care să urc.

Mi-a fost frică, dar am avut și curaj. Iar după ce treci prin astfel de provocări, rămâne in tine un lucru esențial: înțelegi că știi să ieși de acolo. Și că, într-un fel, ce-a fost mai greu ai trăit deja.

5. Momentul în care ai spus „merită, sunt pe drumul bun”?

Există o întâmplare care ți-a confirmat asta?

Pentru mine, momentul în care simt „merită, sunt pe drumul bun” se întâmplă aproape în fiecare zi. Nu dintr-un motiv spectaculos, ci pentru că ceea ce fac este perfect aliniat cu felul meu de a fi. Lucrez în ritmul meu, în logica mea, în structura pe care o văd natural în orice proiect.

Dacă privesc însă printr-o lentilă financiară, acel „merită” capătă nuanțe diferite. Da, simt satisfacția aceea când, după ce plătesc facturile și oamenii din echipă, rămân și eu cu ceva. E o confirmare practică, necesară. Dar nu acesta este motivul pentru care fac ceea ce fac – știu că, din postura de director de marketing, aș avea un venit mai sigur și probabil mai mare.

Adevăratul „merită” îl simt seara, când pun capul pe pernă și am liniștea aceea că ce am creat vine de undeva din interior. E o bucurie care apare în tot ce fac pe parcursul zilei, în felul în care construiesc, creez, gândesc. Uneori mi-e și teamă să analizez prea mult această sursă, de parcă aș risca să o pierd.

Iar confirmarea cea mai clară vine mereu de la cliente. Când aud un „wow”, când văd emoția cu care recunosc că logo-ul le reprezintă, când se descoperă în fotografii, când își văd site-ul și exclamă că e „minunat”. În astfel de momente știu, fără urmă de îndoială, că sunt pe drumul cel bun.

6. Ce te diferențiază față de alții din domeniu?

Care este semnătura ta personală?

Mult timp mi-am dorit ca atunci când o clientă vorbește despre mine să spună în primul rând că sunt o profesionistă bună, că am rezultate, că ceea ce fac le-a ajutat în business. Asta credeam eu că „trebuie” să se vadă.
Dar aproape toate spuneau altceva: că sunt un om cald, că le las spațiu, că mă simt cu adevărat prezentă în proces. La început mă surprindea. Astăzi înțeleg că exact acesta este unul dintre diferențiatorii mei cei mai puternici.

Eu nu gestionez doar proiectul, ci și persoana din fața mea.

Îmi doresc să înțeleg femeia înainte de a înțelege antreprenoarea. Cum gândește, cum simte, ce o sperie, ce o motivează. Când o clientă se simte înțeleasă și sprijinită, tot procesul devine mai clar, mai simplu și mai așezat. Iar acesta este un lucru rar întâlnit în colaborările cu designeri de brand sau website.

Un alt diferențiator important este faptul că sunt om de marketing înainte de toate. Tot ce fac trece prin această lentilă: poziționare, strategie, ofertă, structură, mesaje, experiență de utilizare. Nu creez design „frumos”, ci design funcțional, care susține vânzarea, comunicarea și creșterea unui business.

Apoi vine procesul meu de lucru, creat acum opt ani: un proces de cunoaștere și clarificare, parcurs împreună cu clienta, în scris sau în discuții live. Nu sar direct în design, ci construiesc întâi logica și ordinea proiectului.

Iar diferența cea mai vizibilă este perspectiva mea integrată.
În comparație cu alți webdesigneri sau web developeri, eu privesc brandul și site-ul ca pe un întreg. De la poziționarea în piață și oferta de servicii, până la culorile de brand, fotografiile și textele de pe website, totul face parte din același sistem.

Toate aceste elemente sunt sub o singură baghetă, iar acesta este motivul pentru care rezultatul final nu este doar o idee frumoasă, ci un concept coerent, născut dintr-un proces clar, bine pus la punct și construit strategic pentru femeia din spatele brandului.

7. Care este cea mai importantă lecție de business pe care ai învățat-o până acum?

Poate că în fiecare an răspunsul ar fi altul, pentru că în fiecare an am o lecție nouă de învățat.
Dar, dacă mă uit la ultimii ani, cea mai importantă lecție este că businessul nu este despre mine. Nu este despre preferințele mele personale, despre stilul meu sau despre cum mă simt eu în relație cu o clientă.

Businessul este despre a ajuta clienta, despre a înțelege ce are nevoie cu adevărat, despre a rămâne conectată la scopul colaborării noastre și la rezultatul final pe care îl livrez — nu la propriile mele emoții.

Am învățat să nu mai iau lucrurile personal, să mă detașez fără să mă îndepărtez.
Să păstrez claritatea necesară pentru ca procesul să funcționeze, dar și deschiderea prin care clienta se simte sprijinită.

Este lecția care a schimbat cel mai mult felul în care lucrez: echilibrul dintre detașare și conectare, iar de aici au venit mai multe schimbări. Și cred că este una dintre lecțiile cu care voi merge foarte mult timp înainte.

8. Cum arată o zi normală din viața ta de antreprenor?

Ce rutine sau principii nu negociezi niciodată?

Zilele mele nu seamănă foarte mult între ele — și tocmai asta îmi place cel mai mult în antreprenoriat. Încerc să nu-mi stric creativitatea cu o organizare rigidă. Îmi las spațiu, dar nu aștept „inspirația” să cadă din cer. Am învățat că nu funcționează așa.

Creativitatea, pentru mine, e exercițiu. Mă așez la birou, intru în proces, lucrez. Uneori intru în flow și stau cinci-șase ore pe un concept până simt că „respiră”. Alteori, pur și simplu simt că nu e ziua potrivită și abandonez. Am învățat când să apăs pedala și când să iau piciorul de pe accelerație — și, în timp, am observat că exact această flexibilitate îmi aduce rezultatele cele mai bune. Acel „wow” pe care îl aștept de la mine și pe care îl văd în ochii clientei.

Ce este însă nenegociabil în munca mea este creativitatea în limitele proiectului. Faptul că rezultatul trebuie să funcționeze comercial: o identitate vizuală coerentă și un website care să lucreze pentru client, nu doar „să arate bine”. Spun clientei de la început că cele mai importante pagini dintr-un site sunt cele de servicii. Pentru că ceea ce fac eu nu e artă. Este design pus în slujba businessului.

Cât despre rutine… am renunțat la ideea că trebuie să funcționez într-un fel anume. Da, rutina mă ajută, dar uneori mă și sabotează. Așa că am o singură regulă: păstrez rutinele care îmi fac bine și renunț fără ezitare la cele care mă încurcă.

Singura rutină cu adevărat fixă este legată de copii. Îi duc la școală dimineața, indiferent de ce se întâmplă în restul zilei. Asta înseamnă că sunt în picioare la 6 și la 8 sunt deja înapoi acasă, gata să încep ziua.

9. Ai avut un moment în care ai vrut să renunți?

Ce te-a ținut în joc?

Da, am avut un moment în care am vrut să renunț.
De fapt, anul trecut a fost cea mai grea perioadă din businessul meu — și nu doar pentru mine, ci pentru multe antreprenoare. Ritmul clienților a scăzut, zilele păreau dedicate mai mult proiectelor mele personale decât celor pentru cliente, iar în echipă era tot mai puțin de lucru.

Cel mai dureros moment a fost decizia de a renunța la spațiul de birou, unde aveam și studioul foto împreună cu fotografa cu care lucrez. A fost o ruptură reală, s-a simțit ca un eșec, ca și cum nu am reușit să duc la capăt ceva în care investisem multă energie și speranță.

A trebuit să reduc cheltuielile, să-mi anunț echipa că urmează o perioadă dificilă și că nu știu cât de departe vom putea continua în formula aceea. Am plâns împreună. Am simțit că am atins fundul oceanului. Și nu doar că m-am gândit să renunț — pentru câteva zile, chiar am simțit că am renunțat.

Dar cumva, exact din acel loc foarte jos am găsit puterea să mă ridic. Și când te ridici dintr-un loc ca acela, o faci altfel: cu mai multă claritate, mai multă detașare și o încredere liniștită că poți să mergi mai departe pentru că ai trecut și prin asta.

Lucrurile s-au așezat treptat, businessul și-a revenit, clienții au început să vină din nou, iar noi ne-am întors la ritmul firesc.

Ce m-a ținut în joc? Poate spiritul meu de „pitbull”, poate Capricornul din mine — combinația aceea de determinare și încăpățânare bună, care nu mă lasă să privesc în altă direcție decât înainte. Dar de data asta, nu cu încrâncenare, ci cu liniștea și încrederea aia că drumul meu e aici.

10. Ce rol au oamenii din jur – echipa, familia, mentorii – în evoluția ta?

Fără echipă, nu ar exista businessul On Brand. Fără familie, nu aș exista eu în forma în care lucrez astăzi.

Echipa mă ajută să cresc businessul și, în același timp, mă ține responsabilă. Sunt oamenii care duc alături de mine proiectele, care susțin procesul și care fac munca aceasta să fie posibilă zi de zi. Facem lucruri diferite, dar cu aceeași intenție: să iasă ceva bun, coerent și profesionist.

Familia, în special Adi, soțul meu, a fost mereu acolo. La început amândoi corporatiști, astăzi el este cel care mă ajută să păstrez direcția, îmi pune întrebările complicate și mă provoacă exact când am nevoie. Uneori mă scoate din zona de confort și mă deranjează, dar ascult — pentru că știu că de acolo apare un pas înainte.

Când tu ești „șeful” și duci totul în spate – proiecte, vânzări, clienți dificili, emoțiile și problemele oamenilor din echipă – e important să ai un umăr lângă tine. Noi doi am funcționat mereu așa: umăr la umăr, o echipă.

Mentor în sensul clasic nu am avut. Dar, în timp, am fost ghidată pe rând de soț, de colegi, de cliente. Fiecare m-a învățat câte ceva în momente diferite ale businessului.

11. Cum arată clientul ideal pentru businessul tău?

Clienta ideală pentru On Brand este antreprenoarea aflată în primii ani de business, care știe foarte bine ce face, dar nu are încă claritatea necesară să-și traducă  expertiza într-un brand ușor de înțeles și de promovat.

Este o femeie serioasă, dedicată, care își respectă munca și vrea ca și imaginea ei să reflecte asta. Nu caută doar un „logo frumos” sau un „site care să arate bine”, ci își dorește un brand coerent, gândit ca un instrument de business.

Clienta ideală înțelege valoarea procesului și știe că brandingul nu este o soluție rapidă, ci o construcție. Este dispusă să participe activ, este deschisă la feedback și la recomandări, apreciază claritatea și structura și își dorește o colaborare în care se simte sprijinită, nu grăbită. Și care știe că designul fără strategie nu o poate duce prea departe.

De obicei este psiholog, coach, terapeut, consultant, strateg de business, instructior yoga sau creatoare (handmade, ciocolaterie, brutărie) – profesii în care identitatea personală este esențială și în care brandul trebuie să exprime autentic cine este ea.

Dar, dincolo de domeniu, clienta ideală este femeia care își dorește să construiască pe bune: cu structură, cu sens, cu grijă pentru detalii și cu respect pentru propria ei evoluție.

Cu astfel de cliente lucrez cel mai bine, iar rezultatele sunt cele mai solide.

12. În ce ai investit prima dată: timp, bani sau curaj?

La finalul lui 2017 începeam businessul de branding și web design, după doi ani în care investisem toți banii – și pe cei proprii, și pe cei împrumutați – într-un business de design vestimentar. De data aceasta, nu mai aveam nevoie de investiții mari, pentru că nu mai făceam producție.

Așa că prima mea investiție a fost timpul.
Am dedicat luni întregi strategiei: am studiat businessuri similare din SUA, Australia și Anglia, am lucrat la poziționare și nișare, am creat website-ul și pachetele de servicii. Și, când toate au fost aproape gata, pur și simplu am pornit.

În primul an am investit bani în cursuri solide: Marketing Online și E-commerce cu Raluca Radu, Social Media cu Monica Jitariuc, iar mai târziu un curs acreditat de design grafic. Iar recent am investit într-un curs de Vanzari si Business. Toate acestea m-au ajutat să îmi construiesc fundația profesională pe care lucrez și azi.

Dar poate cea mai importantă investiție a fost investiția în mine.
În primii doi ani am realizat câte obstacole îmi pun singură și cât mă sabotez fără să-mi dau seama. Așa că am investit în terapie — și asta m-a condus, mai mult decât orice curs, către curaj.

Privind în urmă, nu pot să separ timpul, banii și curajul. Am investit în toate trei și nici nu văd cum aș putut face altfel. Fără această combinație, businessul meu nu ar fi avut aceeași formă și nici eu nu aș fi fost pregătită să-l duc mai departe.

13. Ce sfat i-ai da unui antreprenor aflat la început de drum?

Un singur sfat nu ar fi suficient pentru cineva care intră acum în antreprenoriat. Dacă vrei să lași jobul și să începi pe cont propriu doar ca să scapi de șef, să ai mai mult timp sau să fii „independent”, ai nevoie să te uiți mai profund la ce urmează cu adevărat.

În primul rând, nu porni fără un capital minim. Ai nevoie de bani pentru început, dar și de o rezervă pentru 6–12 luni, ca să poți respira. Asta înseamnă economii, sau un partener care te poate susține temporar. Presiunea cheltuielilor zilnice îți omoară creativitatea și nu te lasă să te concentrezi pe business.

În al doilea rând, investește în cursuri de marketing și business. Mai ales dacă ești psiholog, coach sau oferi servicii one-to-one. Mulți intră în antreprenoriat convinși că formările lor profesionale sunt suficiente — dar partea de promovare, poziționare, vânzare și construire a unui brand îi ia complet prin surprindere. Din experiența mea, tocmai ei ajung să fie cei mai copleșiți.

În al treilea rând, investește în tine. Când trebuie să te expui, să vorbești despre tine, să vinzi, să îți susții prețurile, apar blocaje pentru care nu te pregătește nimeni. Atunci e momentul pentru terapie, coaching sau pentru un mentor care să te ajute să treci peste propriile limitări.

Și, poate cel mai important, fii sinceră cu tine. Întreabă-te dacă ai ce-ți trebuie pentru acest drum: rezistență, disciplină, răbdare, curaj, structură, dorința de a învăța continuu. Antreprenoriatul nu aduce mai multă libertate, ci o oglindă în care trebuie să te uiți la tine în fiecare zi. Dacă simți că ai aceste resurse, sau măcar intenția de a le construi, atunci merită să începi.

14. Dacă afacerea ta ar fi o valoare sau un principiu, care ar fi acela?

Dacă ar trebui să aleg o singură valoare care să reprezinte afacerea mea, aș alege claritatea.
Claritatea cu care gândesc un brand, cu care structurez un proiect și cu care transform ideile împrăștiate într-un sistem care funcționează. Pentru mine, claritatea nu este doar un principiu profesional, ci o formă de grijă față de antreprenoarele cu care lucrez. Le ajut să vadă limpede ceea ce înainte părea complicat, să își definească direcția și să înțeleagă ce construiesc.

15. Unde vezi businessul tău peste 3 ani?

Dar pe tine, ca antreprenor?

Sincer, în momentul acesta nu îmi mai fac planuri sau obiective pe 3 sau 5 ani. În ultimii ani am făcut asta în fiecare decembrie – le am și acum, scrise în creion. M-a ajutat mult procesul de setare a obiectivelor: m-a ținut activă, prezentă, responsabilă. Și cred în continuare că este esențial să ai o direcție.

Doar că 2024 a schimbat multe pentru mine. A fost cel mai greu an de până acum, iar contextul economic a făcut ca cele mai bune planuri și obiective să devină, brusc, inutile. Așa că anul acesta am decis să nu mai construiesc obiective îndepărtate, ci să merg înainte cu cele pe care le-am setat deja în trecut și care fac parte din mine. Sunt direcții pe care nu le mai pun pe hârtie, le trăiesc.

Unde văd businessul în 3 ani?

Visul cu care am pornit rămâne același: să creez o agenție de branding, marketing și design mai umană, mai aproape de nevoile reale ale antreprenoarelor. Am fost aproape de el anul trecut, și sunt convinsă că îl voi atinge în următorii 3 ani.
Doar că acum vreau să o fac altfel – nu prin presiune inutilă, nu prin muncă până la epuizare, nu prin program rigid.

Unde mă văd pe mine ca antreprenor?

Mai liniștită, mai așezată, mai prezentă în ceea ce construiesc.
Cu aceeași claritate ca și până acum, dar cu mai multă flexibilitate. Cu o echipă mică, stabilă, cu care să pot crește frumos.

Și cu convingerea că direcția potrivită nu se construiește doar prin planuri, ci prin ritmul tău interior și prin deciziile mici pe care le iei în fiecare zi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *